Hælspore
Hælspore øvelse
Fodbeh.

Håndlavede indlæg i Silkeborg

Ømme fødder, trætte fødder, ondt i forfoden, altid eller bare om morgenen, ondt i hælen eller knæene?

Dette kan være nogle af de symptomer du kan have – og det skal der gøres noget ved..

 

Jeg undersøger dine fødder, laver forskellige tests og målinger. Ud fra de resultater jeg får, laver jeg en vurdering og vi snakker om hvilken løsning der kunne være bedst for dig.

 

Dyrker du sport, kan det sætte dine fødder på en hård prøve, alt afhængig af sportsgren. Det kan derfor være en rigtig god idé, at du regelmæssigt får undersøgt dine fødder og vi taler om, hvordan du skåner dem bedst muligt.

 

Hvis dine fødder er i anatomisk ubalance, kan et fodindlæg eller en lilleaflastning kompensere for det, så du kommer til at gå bedre.

Et fodindlæg er en sål, der giver støtte til dine fødders funktion, så din gang bliver så normal som muligt.

Mange børn kan også have glæde af et indlæg.

 

Jeg laver fodindlæg på eget værksted, helt fra bunden. Der laves kontrol og opfølgning, så jeg sikrer at indlæggene passer specielt til dig og dine fødder.

HVAD ER HÆLSPORE? – (FASCITIS PLANTARIS)

En hælspore er en lille knogletilvækst på hælen, og der er mange forskellige holdninger til, hvordan man behandler hælsporer. Hælsporer kan vise sig ved, at man får smerter under hælen og kan kun konstateres ved røntgenfotografering.

 

Årsager til hælspore

Smerter i hælen kan skyldes mange ting, og der eksisterer mange forskellige syn på, hvorfor de opstår. Hælsporer kan blandt andet skyldes overbelastninger af muskulaturen, det vil sige fejlbelastninger grundet fejlstillinger i foden, der medfører forkert muskelbrug og hermed overbelastning i blandt andet hælregionen. Det er ofte mennesker, der går meget på arbejdet, som får smerter.

 

Behandling

Afhænger af årsagen til hælsmerterne. Et stødabsorberende hælindlæg, med speciel aflastning af hælsporen, kan blandt andet lindre generne. Indlægget kan flyttes fra sko til sko og skal benyttes i alle de sko, man går med i løbet af dagen (også hjemmeskoene). I andre tilfælde er det løsningen at rette op på fejlstillingen, så foden ikke bliver overbelastet. Det kan også være nødvendigt at skifte fodtøjet ud, idet en lidt kraftig stødabsorberende sål kan virke forebyggende. Træsko frarådes

Husk at følge mig på Facebook her